Fler low-cost linjer till Frankrike från Arlanda - Transavia France utökar med ny direktlinje till Lyon i vinter

2021-10-05, kl. 14:00

Det franska lågprisbolaget Transavia France expanderar på Stockholm Arlanda och stärker tillgängligheten med ytterligare en linje till Frankrike från den svenska marknaden till Lyon, landets tredje största stad.

Efter att ha öppnat sträckorna Stockholm - Montpellier i somras och Stockholm - Paris Orly i höst, lanserar Air France-gruppens lågkostnadsbolag Transavia France nu ytterligare en direktförbindelse mellan Sverige och Frankrike. Lyon brukar kallas gastronomins huvudstad och ligger i sydöstra Frankrike med närhet till de franska alperna och ett stort antal skidorter.

Sträckan Stockholm Arlanda Airport (ARN) - Lyon-Saint Exupéry (LYS) kommer att flygas en dag i veckan på lördagar från 29 januari till 16 april 2022. Biljetter finns till försäljning.

Flygbolaget bekräftar samtidigt att linjen Stockholm Arlanda - Paris Orly kommer att fortsätta att flygas även under nästa sommar med 3 avgångar per vecka, på torsdagar, fredagar och söndagar.

- Att Transavia France annonserar sin tredje linje från Stockholm Arlanda på kort tid är ytterligare ett styrkebesked för regionen, ett tecken på ökad efterfrågan och att flygmarknaden fortsätter återhämta sig. Längtan att få resa är stor och vi välkomnar linjen till Lyon som blir ett fint tillskott till vårt befintliga utbud till Frankrike, ett av våra mest populära resmål, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och Kommersiell utveckling på Swedavia.

- Vi är glada över att kunna erbjuda denna nya destination till våra svenska kunder. Skid- och bergälskare kommer att kunna upptäcka de franska Alperna. Den här nya rutten och förlängningen av linjen från Stockholm till Paris Orly visar vårt mål att erbjuda billigare resealternativ, säger Nicolas Hénin, Chief Commercial Officer i Transavia France.

Transavia France har varit verksamt på Stockholm Arlanda Airport sedan i juni 2021. Transavia France grundades 2007 och är AirFrance KLM koncernens lågprisbolag. Under 2020 öppnade man en bas i Montpellier och sedan tidigare har man baser i Paris-Orly, Nantes och Lyon. Bolagets flygplansflotta bestod 2020 av 40 Boeing 737–800 och de erbjuder över 100 destinationer från Frankrike till huvudsakligen kuststäder i Medelhavsländerna och Europa. Mer information om flygbolaget: transavia.com.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19 och utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: swedavia.se/arlanda/infor-din-resa.

Swedavia bedriver sedan många ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.