Idag firar Norwegian 10 år på Arlanda

2017-09-15, kl. 14:59

Swedavia gratulerar Norwegian på tioårs-jubileumet på Stockholm Arlanda Airport. Sedan starten 2007 har Norwegian flugit över 38 miljoner resenärer till och från Skandinaviens snabbast växande flygplats.

Swedavia gratulerar Norwegian till tio år på Stockholm Arlanda Airport. Sedan starten 2007 har Norwegian flugit över 38 miljoner resenärer till och från Skandinaviens snabbast växande flygplats.

Norwegian, som är idag är det sjätte största lågprisbolaget i världen, har haft en stark utveckling på Arlanda. I år har flygbolaget trafikerat Stockholm Arlanda Airport i hela tio år och flugit över 38 miljoner resenärer till och från Arlanda mellan 2007 och 2017.

-Sedan starten har Norwegian vuxit med mer än 25 procent i snitt per år på Swedavias tio flygplatser, så det är en mycket stark utveckling. Norwegian spelar en viktig roll i Arlandas långlinjeutveckling, och ett tydligt bevis på det är att flygplatsen har satt passagerarrekord 88 månader i rad när det gäller internationell flygtrafik. Norwegian flyger till över 70 utrikesdestinationer från Sverige, och bara sedan 2014 har fem direktlinjer startats till populära USA, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

– Vi är väldigt glada över att vi närmar oss 40 miljoner passagerare på Arlanda och att allt fler resenärer i Sverige upptäcker våra prisvärda biljetter och vårt stora linjenätverk. Vi vill gärna fortsätta utveckla linjenätet till och från Arlanda och ser en enorm potential för Sverige, säger Thomas Ramdahl, kommersiell direktör på Norwegian.