Miljöklassificerad storparkering ökar kundservicen på Stockholm Arlanda Airport

2016-06-30, kl. 08:30

Nu blir det ännu enklare att resa till och från Stockholm Arlanda Airport. 1500 nya långtidsparkeringsplatser byggs i det nya Airport Cityområdet på Arlanda. - Nu kan vi erbjuda en miljöanpassad produkt till våra långtids- och charterresenärer, säger Torbjörn Wiberg, tf direktör Commercial & Real Estate på Swedavia.

– I takt med den starka resandeutvecklingen ökar behovet av bekväma och effektiva parkeringsmöjligheter i anslutning till flygplatsen. Nu kan vi erbjuda en miljöanpassad produkt till våra långtids- och charterresenärer, säger Torbjörn Wiberg, tf direktör Commercial & Real Estate på Swedavia.

Utvecklingen av flygplatsen och området runt Arlanda är en förutsättning för ökad tillväxt i Stockholmsregionen och övriga Sverige. Förra året sattes nytt resenärsrekordpå Arlanda med 23 miljoner resenärer. En ökning med 6 miljoner sedan 2010.

Kraven ökar samtidigt på att skapa smidiga resor till och från flygplatsen. Nu tas ett viktigt steg när Arlandastad Holding AB i höst inleder byggandet av en helt ny väginfart från E4:an med en modern långtidsparkering för 1 500 bilar.

– Detta är första fasen i byggandet av en helt ny stadsdel i Airport City, säger Dieter Sand, VD på Arlandastad Holding. Det känns mycket bra att fortsätta utveckla området tillsammans med Swedavia.

Swedavia har vunnit upphandlingen om att bli operatör för den nya långtidsparkeringen. Avtalet sträcker sig över 12 år och ger Swedavia möjlighet att utveckla parkeringskonceptet på flygplatsen ytterligare med en långtidsparkering med hög servicenivå till förbokande resenärer.

– Långtidsparkeringen får miljöklassificering, de hållbara transporterna till och från flygplatsterminalerna kommer att skötas med elbussar. Vår ambition är att öka servicen ytterligare genom att bland annat erbjuda incheckning av flygresan redan på parkeringsplatsen, säger Torbjörn Wiberg.

Arlandastad räknar med att den nya parkeringsanläggningen kan tas i drift hösten 2017 och att klassificera anläggningen i enlighet med CEEQUAL, klassningssystemet för att främja hållbarheten i mark- och anläggningsprojekt. Bedömningen av hållbarheten i projektet görs av tredje part.

För ytterligare information, kontakta: Swedavia pressjour tel. 010-10 90 100

alternativt Dieter Sand, VD Arlandastad Holding AB tel. 08-440 42 40

Arlandastad Holding AB är ett fastighetsutvecklingsbolag som äger och utvecklar marken i området Airport City Stockholm. Visionen är att skapa en arena i världsklass för framtidens mötesindustri, i flygplatsstaden.