Nytt direktflyg till Luxemburg från Arlanda med SAS

2019-05-20, kl. 09:14

Den 4 november börjar SAS flyga direkt till Luxemburg från Stockholm Arlanda Airport. Med tre avgångar i veckan blir det ännu smidigare för turister och affärsresenärer att resa mellan de europeiska städerna. SAS är det enda flygbolaget som erbjuder en direktförbindelse på sträckan.

SAS nya direktlinje från Luxemburg till Stockholm, som startar 4 november, ger en ökad tillgänglighet mellan länderna. Under föregående år reste drygt 20 000 resenärer från Arlanda till Luxemburg, vilket är mer än en fördubbling på bara fem år. Luxemburg är ett av de minsta men samtidigt charmigaste länderna i Europa. Det ligger centralt i Europa, angränsande till Tyskland, Belgien och Frankrike.

– Det är glädjande att SAS kommer erbjuda en direktlinje från Luxemburg. Majoriteten som flyger sträckan är inkommande resenärer och en tredjedel av passagerarna reser i affärssyfte. Det visar att direktflyg till Arlanda är efterlängtat och kommer stärka tillgängligheten mellan Luxemburg och Sverige, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

Direktlinjen flygs på måndagar, onsdagar och fredagar med flygplansmodellen Bombardier CRJ-900 med plats för 90 resenärer. Flygtiden är 2 timmar och 15 minuter. Hittills i år har SAS lanserat sex nya flyglinjer från Swedavias flygplatser. Nyheter för sommaren är bland annat flyg från Arlanda till Neapel och Beirut, samt från Göteborg Landvetter Airport till Faro.

– Luxemburg är en av Europas finansiella knutpunkter och där finns även en rad viktiga EU-institutioner. Samtidigt är det ett fascinerande land och en huvudstad med anrik historia som erbjuder ett rikt kulturliv för fritidsresenärer. Det är mycket glädjande att vi nu kan erbjuda våra resenärer ytterligare en direktförbindelse som de efterfrågat, säger Karl Sandlund, EVP Commercial på SAS.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska år 2020 ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

SAS målsättning är att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2030. Det sker främst genom en modernisering av flottan och en ökad andel biobränslen. Som en del av SAS omställningsarbete har flygbolaget också valt att koldioxidkompensera alla ungdomsbiljetter samt flygbiljetter där ett EuroBonus-nummer angetts vid bokningen.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se