Ryanair gör sig än mer hemmastadda på Arlanda - agerar på ökad efterfrågan och adderar ytterligare en linje till nytt Europaresmål

2021-12-06, kl. 11:00

Ryanair fortsätter att stärka sin närvaro på den svenska marknaden och lanserar inför sommarsäsongen ytterligare en ny linje inom Europa från Stockholm Arlanda Airport. Förbindelsen till Rijeka i Kroatien blir ett nytt tillskott till Arlandas destinationsutbud, och den 36:e nya direktlinjen som Ryanair lanserar från den nya basen på Arlanda.

Ryanair fortsätter sin expansion i Sverige och på Stockholm Arlanda Airport. I slutet av oktober öppnade Ryanair en bas där de öppnat 23 nya linjer under hösten. I samband med sommarprogrammet 2022, planerar Ryanair att lansera ytterligare 12 linjer. Nu adderar de ännu en Europalinje lagom till våren till Kroatiens tredje största stad. Direktlinjen till Rijeka är ny för flygplatsen och kompletterar Arlandas övriga destinationsutbud. Totalt har Ryanair nu lanserat 36 nya Europalinjer, varav fem inrikeslinjer.

Kroatien är ett populärt resmål från Sverige och den nya linjen möter svenskarnas efterfrågan på resor till värmen under sommaren. Staden som är belägen vid floden Rječinas mynning i Adriatiska havet är Kroatiens viktigaste hamn för godstransporter och en växande turistort med intressant historia och mycket att erbjuda. Med devisen "mångfaldens hamn" utsågs Rijeka 2020 till Kulturhuvudstad av Europeiska unionen.

Med start den 27 mars 2022 flyger Ryanair Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Rijeka International Airport (RJK) två gånger i veckan på torsdagar och söndagar. Biljetter finns till försäljning. För mer information om aktuell trafik på Stockholm Arlanda Airport: swedavia.se/arlanda.

Det irländska lågprisbolaget Ryanair Holdings plc är idag Europas största flygbolagskoncern och inkluderar dotterbolagen Buzz, Lauda, Malta Air & Ryanair. Bolaget har runt 80 baser med förbindelser till ca 250 destinationer i 40 länder med en flotta med 460 flygplan och ytterligare 210 Boeing 737-flygplan på beställning. Ryanair har höga hållbarhetsmål och planerar att driva 12,5 procent av sina flygningar med hållbart flygbränsle år 2030. Mer information om flygbolaget: ryanair.com.

Swedavias bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19. Utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: swedavia.se/arlanda/infor-din-resa.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 0 00 eller press@swedavia.se.