Stockholm-Arlanda inleder året starkt

2011-02-07, kl. 09:00

Den positiva utvecklingen fortsätter för Stockholm-Arlanda Airport. Under januari månad passerade 1 282 105 resenärer flygplatsen, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med januari månad förra året. Utrikestrafiken ökade med 16 procent till 972 430 resenärer och inrikestrafiken ökade med 13 procent till 309 675 resenärer.

Den positiva utvecklingen fortsätter för Stockholm-Arlanda Airport. Under januari passerade 1 282 105 resenärer flygplatsen, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med januari månad förra året. Utrikestrafiken ökade med 16 procent till 972 430 resenärer och inrikestrafiken ökade med 13 procent till 309 675 resenärer.

– Naturligtvis har den goda svenska ekonomin en stor roll i det ökande resandet. När ekonomin är god är behovet av internationell flygtrafik till och från Stockholmsregionen extra stort. Effektiva kommunikationer är viktigt för företagen i regionen och därmed den ekonomiska utvecklingen i Sveriges tillväxtmotor, säger Anders Bredfell, Swedavias presschef på Arlanda.

Tio-i-topp-destinationer utrikes januari:
Köpenhamn, London, Oslo, Helsingfors, Frankfurt, Amsterdam, Paris, München, Zürich och New York.

Topp-fem-destinationer inrikes:
Luleå, Malmö, Göteborg , Umeå, och Åre/Östersund.

För mer information:
Anders Bredfell, Presschef, Swedavia-Arlanda, 0708-916 401