Ytterligare nyetablering på Arlanda – Nile Air lanserar direktlinje till Kairo

2022-03-22, kl. 10:00

Egyptens näst största flygbolag etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport och erbjuder för första gången en direktlinje till Kairo. Med start i mitten av juni flyger Nile Air två gånger i veckan mellan de båda huvudstäderna.

Egyptens näst största flygbolag etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport och erbjuder en direktlinje till Kairo. Med start i mitten av juni flyger Nile Air två gånger i veckan mellan de båda huvudstäderna.

Det egyptiska flygbolaget Nile Air satsar på den svenska marknaden och etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport. Lagom till midsommar lanserar de en ny direktlinje till Kairo, flygbolagets första reguljära europeiska flyglinje.

Den nya tillgängligheten blir ett viktigt tillskott till Arlandas befintliga destinationsutbud och är efterfrågad av både av näringslivet, semesterfirare och de som reser för att besöka familj och vänner.

Sverige och Egypten har långvariga handelsrelationer och Egypten är en viktig handelspartner till Sverige. Ett antal stora svenska företag är för närvarande engagerade i Egypten och erbjuder fler än 15 000 jobb på den lokala marknaden. Egypten är dessutom ett populärt resmål för svenska turister och under normala omständigheter tar Egypten årligen emot ca 100 000 svenska turister.

Med start den 18 juni 2022 trafikerar Nile Air Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Cairo International Airport (CAI) två gånger i veckan på onsdagar och lördagar. Från Kairo kan passagerare ansluta till andra Nile Air-destinationer i Egypten, Sharm El Sheik, Hurghada, Luxor och Aswan, samt till Irak, Saudiarabien, Kuwait, Förenade Arabemiraten, Turkiet och Sudan. Biljetter finns till försäljning. Nile Air är den enda operatören på linjen.

Om Nile Air
Nile Air är Egyptens näst största flygbolag med bas på Kairos internationella flygplats. Nile Air startade sin verksamhet i mars 2011 och dess flotta består av moderna Airbus A320 och ِA321 flygplan med två kabiner, Economy och Business. Flygbolaget driver reguljärtrafik till destinationer i Egypten och Mellanöstern, Persiska viken, Europa, Asien och Afrika och är det punktligaste och största privata flygbolaget.

Swedavias arbete mot fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19. Utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: swedavia.se/arlanda/infor-din-resa.

Utrikesdepartementet avråder för närvarande för resor till flera länder och områden i världen. Håll dig uppdaterad via UD:s reseinformation.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 00 00 eller press@swedavia.se.