Gå till innehåll

Ny Marknadsplats med mat och shopping öppnar på Arlanda

2023-09-29, kl. 10:33

Swedavia satsar stort på att utveckla det kommersiella utbudet på Stockholm Arlanda Airport. Det kommer nu att märkas ordentligt när den första delen av den helt nya Marknadsplatsen i Terminal 5 slår upp sina portar. Bakom satsningen finns en ny långsiktig strategi med fokus på variation, förnyelse och prisvärde.

Marknadsplatsen i Terminal 5 som nu öppnar blir hjärtat i Arlandas kommersiella utbud. En variation av mat, dryck, shopping och service centrerat på en 11 000 kvadratmeter stor yta i direkt anslutning till den nya toppmoderna säkerhetskontrollen. Ytorna har planerats noga för att underlätta för resenärerna och bidra till att skapa en inspirerande och trivsam miljö. Många av mat- och dryckeskoncepten blir helt nya för flygplatsen.

Intresset för att etablera sig i den nya Marknadsplatsen har varit och är stort. Swedavias nya kommersiella strategi prioriterar att få rätt mix med en variation i produktsortiment, priskategorier och varumärken. Läget på Arlanda med cirka 28 miljoner resenärer per år är mycket attraktivt för kommersiella aktörer som är med om att skapa mat- dryck- och shoppingupplevelser utöver de vanliga.

Efter öppningen av den första delen av Marknadsplatsen kommer utbudet på Arlanda att utvecklas stegvis med allt fler aktörer och med sikte på att vara helt klart kring årsskiftet 2024–2025. Vid årsskiftet väntas nästa stora etapp i projektet då den 4 000 kvadratmeter stora mat- och dryck-satsningen ”Verandan” öppnar. Den kommer bland annat att rymma ett helt nytt fine-dining-koncept och en ny Food Hall.

Nya restauranger i Marknadsplatsen som har öppnat: Hawaii Poké, Eatery Garden och Jureskogs.

Nya butiksetableringar i Marknadsplatsen som har öppnat: Stockholm Duty Free, InMotion, Sweshop, Kronans Apotek, 7-Eleven, Adlibris Pocket Shop, Forex.