Glödhet show med glasblåsning på Arlanda

2013-09-02, kl. 14:52

Nu kommer resenärer som passerar Arlanda att få se svenskt glas blåsas på flygplatsen. Projektet går under rubriken ”Kingdom of Crystal” och tanken är att låta resenärerna uppleva den svenska glaskonsten på nära håll, och att erbjuda unika souvenirer som skapas på flygplatsen. Glaset munblåses på plats i en äkta småländsk hytta, som tillfälligt är inbyggd på flygplatsen på Terminal 5.

Nu kommer resenärer som passerar Stockholm Arlanda Airport att få se svenskt glas blåsas på flygplatsen i en på många sätt ”glödhet” show. Projektet går under rubriken ”Kingdom of Crystal” och tanken är att låta resenärerna uppleva den svenska glaskonsten på nära håll, och att erbjuda unika souvenirer som skapas på flygplatsen. Glaset munblåses på plats i en äkta småländsk hytta, som tillfälligt är inbyggd på flygplatsen på Terminal 5.

Svenskt glas är världsberömt och en central del av vår kulturhistoria, där Glasriket i Småland med sina många glasbruk spelar en nyckelroll. Glaskonst från bruk som Kosta Boda, Orrefors och Målerås är också storsäljande souvenirer på våra flygplatser. Nu får resenärerna en fysisk upplevelse av det svenska kristallundret och uppleva hettan från en glasugn – redan inne på flygplatsen.

- Vi är sannolikt den enda flygplatsen i världen som har en egen glasugn. Det är inget enkelt projekt att få bygga upp en hytta som är 1 500 grader varm på en flygplats. Men nu har vi möjlighet att ge Arlandas resenärer en inspirerande upplevelse av svensk glaskonst, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Under ”Kingdom of Crystal”-projektet kommer professionella munblåsare från Glasriket i Småland att skapa specialgjorda glasprodukter som enbart finns tillgängliga på Arlanda under showperioden. ”Kingdom of Crystal”-showen pågår klockan 9.00 - 17.00 varje dag i Terminal 5:s Duty Free-butik på Arlanda flygplats under september och oktober. De glasbruk som deltar är Målerås Glasbruk AB, Orrefors Kosta Boda, Glasriket AB och Växjö Co.

Om Glasriket
Glasriket är ett litet område i Kronobergs och Kalmar län i Småland, där Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge kommuner ingår, vars många glasbruk attraherar mer än en miljon besökare varje år.