Gå till innehåll

Souveniren hyllas på Arlanda

2013-03-11, kl. 14:40

Ordet souvenir kommer från franskans ”minnas” och företeelsen att köpa med sig något symboliskt hem har funnits sedan resornas begynnelse. I dag öppnar en utställning på Arlanda som under en månads tid kommer att hylla souveniren och dess historia. Ett urval av souvenirer från 1960-talet fram till idag kommer att visas upp. Samtidigt kommer 2013 års svenska souvenir på Arlanda att utses.

Vad handlar svenskar när de är utomlands? En SIFO-undersökning utförd på uppdrag av Swedavia visar att de vanligaste köpen på semestern är alkohol, kläder och souvenirer.  Mer än hälften, 52 procent, av unga kvinnor (18-29 år) tar med sig souvenirer hem från resan.

Under mars månad hyllas souveniren och dess historia med en egen utställning på Arlandas Terminal 5. Trendexperten Stefan Nilsson har valt ut de souvenirer som får symbolisera vad man gärna köpte med sig hem från resan under 60-, 70-, 80- 90- respektive 2000-talet.  Som en del av utställningen kommer även 2013 års svenska souvenir på Arlanda att utses.

- Utställningen visar på vilket sätt souveniren har utvecklats de senaste 50 åren. Många internationella besökare på Arlanda köper med sig traditionella souvenirer hem. Genom att utse årets svenska souvenir vill vi lyfta fram utbudet från kända svenska designers som finns på flygplatsen.  Detta är de moderna svenska souvenirerna av idag som kompletterar de klassiska dalahästarna och vikingamotiven, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Tävlingen om årets svenska souvenir på Arlanda 2013 pågår från 11 mars till 14 april på Arlandas webbplats www.arlandaairport.se.