Gå till innehåll

Internationella kvinnodagen

I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars vill vi uppmärksamma alla fantastiska kvinnor som arbetar på flygplatsen. Följ med Sabina upp i luften, Mirella på actionfylld snöröjning, Lena på händelserik flygledning och Karin under en fartfylld dag på flygplatsen.

Den första nationella kvinnodagen firades i USA 1909 på uppmaning av det amerikanska socialistpartiet. Sedan togs initiativet att skapa en internationell kvinnodag året därpå av den socialistiska världsorganisationen Andra Internationalen i Köpenhamn. 1978 beslutade FN att internationella kvinnodagen skulle finnas med på FN:s lista över högtidsdagar och dagen gick från att vara en socialistisk kampanj till en opolitisk högtidsdag.

Högtidsdagen infaller den 8 mars och dess syfte är att lyfta kvinnors lika rättigheter, den ojämställdhet som råder i samhället och en dag då vi ska uppmärksamma kvinnors situation i världen. I flera länder är internationella kvinnodagen en helgdag.

chef

43 procent kvinnor

I ledande befattningar på Swedavia

d

45 procent kvinnor

I Swedavias styrelse

Koncernledning

50 procent kvinnor

I Swedavias koncernledning

kvinna som läser

34 procent

kvinnliga chefer på Swedavia

Kvinna framför två två män

33 procent

antal kvinnor på Swedavia

Sabina Strand

Pilot

Sabina Strand är pilot på flygbolaget SAS och vi träffar henne på Stockholm Arlanda Airport när hon precis har landat ett plan från Luleå. Hon hinner prata lite med oss och slänga i sig lite lunch innan det är dags att flyga vidare mot nya mål. Sabina är 30 år gammal och har jobbat som pilot i sju år. Hon har alltid varit fascinerad av flygbranschen och det är också en av anledningarna till att hon blev pilot.

– Jag reste väldigt mycket när jag var liten och har alltid fascinerats av flygbranschen. Det är en spännande miljö att vara i cockpit. Det är ett fantastiskt jobb som kombinerar mitt intresse för teknik och flyg.

 

 

Kvinnlig pilot iklädd varselväst står framför en jet-motor.

– Det är väldigt härligt att emellanåt kunna njuta av den fantastiska utsikten vi har och det bästa är när man lyckas se rosa solnedgångar. Jag valde att utbilda mig till pilot för att det var min dröm, säger hon.

Hon lyser upp när hon ska berätta om vad som är roligast med att vara pilot.

– Det är att det är så varierande och det är en väldigt stimulerande miljö. Det är en kombination av olika saker som jag tycker om, logistik, man ska tänka framåt, ha ordning och reda och att flyga. Kollegorna utgör också en stor del av arbetet som gör att man ser fram emot att gå till jobbet.

Dock tillhör Sabina en minoritet i sin bransch eftersom hon är kvinna. Enligt statistik från SCB är 7 procent av Sveriges piloter kvinnor.

– Det är tyvärr väldigt få kvinnor i branschen och det är trist att det inte är fler för det är en bransch som passar kvinnor lika bra som män. Jag tror att det kanske finns en okunskap och det saknas förebilder för unga kvinnor. Det finns förmodligen en avsaknad av kunskap över möjligheten att bli pilot som kvinna då den stereotypa bilden är en äldre man, säger Sabina.

 

 

Till de kvinnor som funderar på att bli pilot, men som tvekar, hälsar Sabina att de ska följa sina drömmar. Hon tipsar om att man kan starta med att provflyga mindre flygplan på flygklubb eller testa ett simulatorpass för att få en känsla av hur det känns.

– Det är en väldigt speciell känsla att flyga, den är nästan svår att beskriva med ord. För mig är det som att lägga pussel. Man ska kombinera dagens färd med väder och prestanda och man ska kunna ha många bollar i luften.

Ni kan följa Sabinas äventyr som pilot på instagramkontot @pilotsabina.

Sabina Strand

Mirella Laitinen

Snöröjare, Bussförare och PRM ledsagare

Mirella Laitinen halkade egentligen in på sitt jobb som snöröjare på Stockholm Arlanda Airport av en slump. Hon började som bussförare på Swedavia 2017 men sen kom pandemin och passagerarna försvann. Då fick hon chansen att hoppa in som snöröjare och nu varvar hon de två jobben.

– När pandemin kom så blev det färre jobb på bussavdelningen och då hade jag möjligheten att hoppa in på det här och det är jag väldigt glad över. Jag tar hand om flygplatsen på vintern, plogar snö, sopar och sandar. Sånt man måste göra för att flygen ska komma fram, berättar hon.

 

 

Mirella Laitinen

Vi träffar Mirella på airside där de stora snöröjningsmaskinerna står uppställda. Hon startar igång en maskin och pratar med oss sittandes i hytten. Att komma på något som är mindre bra med hennes jobb har hon svårt att göra.

– Det är klart att det finns sämre saker i yrket men det är svårt att komma på saker som är dåliga. Om jag ska säga då det är roligast så är det när det snöar mycket och vi får åka ut med maskinerna och ta hand om snön. Det är häftigt att ploga och sen vända sig om och det är alldeles vitt bakom oss så man får börja om på nytt. Det är roligt.

 

 

 

 

 

 

 

På Arlanda är det fyra kvinnor som jobbar som snöröjare och Mirella är en av dem. Hon uppmanar fler tjejer att söka till yrket som hon beskriver som varierande och att man får jobba med både små och stora maskiner.

– Det är kanske att det är säsongsarbete som är problemet, det är ju bara över vintern och sen kanske det inte är så många som känner till möjligheten. Men jag hoppas det blir fler och fler tjejer. Hoppa på om ni funderar på det, det är verkligen roligt!

 

Mirella Laitinen

Karin Ström

CDM-manager på Stockholm Arlanda Airport

På en av de första våningarna i flygledartornet på Stockholm Arlanda Airport sitter Karin Ström och jobbar. Hon är Airport CDM Manager på Arlanda. Hennes jobb handlar framför allt om att effektivisera flygtrafiken på taxibanorna och att koppla upp flygplatsen mot det Europeiska flygnätverket NMOC i Bryssel, även kallad Eurocontrol.

 

 

 

 

 

 

Kvinna sitter på en stol och ler mot kameran.

– Min bakgrund är att jag är en flygnörd och därför började jag studera en treårig kandidatexamen som heter Flygtrafik och logistik på Linköpings universitet och därefter hamnade jag på Swedavia och började arbeta som rangeringskoordinator på Arlanda. Det innebar att jag allokerade flygplanen, alltså bestämde vilken gate de ska stå vid då de hade landat. Jag började på Swedavia 2016 och jobbade som rangeringskoordinator i cirka sex år, min roll som A- CDM Manager har jag haft i ett år, berättar Karin.

Roligast med jobbet tycker hon är att hon får möjligheten att träffa så många olika kollegor, både på Arlanda, men också då hon reser runt och träffar kollegor i motsvarande tjänst runt om i Europa. Det mest utmanade med tjänsten är att Karin och hennes team jobbar mot att bli en A-CDM validerad flygplats mot Eurocontrol och i nuläget så finns en del utmaningar innan man nått målet.

Karin jobbar i ett ganska mansdominerat yrke. När hon rest runt på konferenser så är det cirka 70 procent män.

 

 

– Jag vet inte varför det är så. Kanske är det för att det  krävs en del att ta sig an rollen och för att A- CDM är en ganska ny process. Förhoppningsvis blir det fler kvinnor i framtiden. Det är absolut ett yrke som passar kvinnor lika bra som män, det finns inget som säger att män skulle göra det bättre, säger Karin.

Vill du jobba med ett varierande jobb där varje arbetsdag ser olika ut, det är väldigt utmanande men det ger mycket belöning, då passar det jättebra. Framför allt om du vill jobba i en flygoperativ miljö.

kvinnosymbol

Lena Wolger Nehrer

Flygledare på Stockholm Arlanda Airport

I flygledartornet på Stockholm Arlanda Airport jobbar Lena Wolger Nehrer och är mitt i händelsernas centrum. Hon dirigerar flygplan som ska lyfta och landa och har full koll på skärmarna framför sig.

– Som flygledare tar jag hand om trafiken på flygplatsen. Alltifrån starter, landningar, när de taxar in och taxar ut, och när de pushar från gate. Vi ansvarar även för fordon som kör omkring på manöverområdet. Det finns olika positioner och beroende på vilken position du sitter på så ansvarar du för det området. Trafik i luften eller trafik på marken, säger hon.

 

 

Lena Wolger Nehrer, flygledare på Stockholm Arlanda Airport

Lena berättar att ingen dag är den andra lik som flygledare. Även om de hela tiden sitter på ett och samma ställe så är det stor variation eftersom det är väder, vindar och trafik som styr. Som flygledare har man strikta bestämmelser att följa och deras främsta verktyg är rösten då de förmedlar klareringar via radio.

– För att vara flygledare bör du vara alert, kunna ha bra koncentration och ha huvudet på skaft. Man kommer inte trött till jobbet för vi har ett stort ansvar.

Att Lena blev just flygledare var egentligen en slump. Hon sökte sig från ett annat yrke och hoppade på en flygledarutbildning då hon tyckte att det lät intressant. Lena lyfter trevliga kollegor som en av de bästa sakerna med yrket men också stoltheten att vara en del av fabriken Arlanda och att få vara med och se till att allt fungerar.

– Svårast är då tekniken inte fungerar. Det händer inte så ofta men det är något man får vara beredd på. Snabba lägen är också en utmaning men vi är utbildade för det så det löser vi. Tråkigast är när ett flygbolag eller personal drabbas av nedgångar och uppsägningar.

 

När Lena började som flygledare var det en relativt bra jämnvikt i förhållandet män och kvinnor i branschen. Idag är det betydligt färre kvinnor som utbildar sig till flygledare.

– Det är ett roligt och varierande yrke som skulle passa kvinnor. Men det kanske är uttagningen med mycket tester som skrämmer kvinnor, de kanske tror att det är för svårt. Jag tycker att fler kvinnor ska vara modiga och våga söka till flygledare, det finns brist och vi behöver fler resurser. Det är ett roligt och utmanande arbete och det är rätt unikt att få jobba på en sån här fantastisk arbetsplats, säger Lena.

 

Lena Wolger Nehrer, flygledare på Stockholm Arlanda Airport