Fler flög via Arlanda i juli

2011-08-09, kl. 09:05

Under juli ökade antalet flygresenärer på Stockholm Arlanda Airport med 190 583 resenärer jämfört med motsvarande månad förra året. Totalt passerade 1 673 599 resenärer flygplatsen varav 287 539 var inrikesresenärer och 1 386 060 utrikesresenärer. I procent blev ökningen 13.

Antalet resenärer vid Arlanda flygplats har ökat under hela 2011. Under perioden januari-juli i år har nära elva miljoner passagerare ankommit till eller avrest ifrån Arlanda flygplats. Det betyder att 63 procent av alla landets flygresenärer på samtliga svenska flygplatser har rest via Arlanda. Totalt kan man resa till och från 180 destinationer och välja bland 80 olika flygbolag. Arlanda knyter samman Stockholm, Sverige och övriga världen och har genom sin trafikmängd en särställning när det gäller att skapa möjligheter för internationell handel, liksom socialt och kulturellt utbyte.

– Fler resenärer ger underlag för ett ökat utbud av direktlinjer och därmed Stockholms och Sveriges konkurrenskraft, säger Jan Lindqvist, informationschef på Stockholm Arlanda Airport.

Men flygplatsen befinner sig just nu i en miljötillståndsprocess där Swedavia sökt ett helt nytt tillstånd för Arlanda. Det nuvarande miljötillståndet är 20 år gammalt och innehåller olika villkor som kan begränsa och i värsta fall nästan halvera Arlandas framtida kapacitet.

– En begränsning av Arlandas kapacitet skulle försämra flygutbudet och minska tillgängligheten för hela landet. Att driva en storflygplats som Arlanda handlar om att skapa så stor nytta som möjligt till priset av minsta möjliga nackdel. Det är viktigt att få villkor för verksamheten som på ett bra sätt balanserar och stödjer detta.

För mer information:
Anders Bredfell, presschef, Stockholm Arlanda Airport, Swedavia 0708-916 401