Lufthansa firar 60 år på den svenska flygmarknaden

2019-05-16, kl. 16:48

​Den 20 april 1959 lyfte en Vickers Viscount-flight från Hamburg med destination Stockholm Bromma. Därmed hade Lufthansa invigt sin första svenska direktlinje. Tre år senare, 1962, flyttades trafiken till det nybyggda Arlanda. 1970 utökades Lufthansa den svenska trafiken med Göteborg som ny destination. I dag uppmärksammades det med ett jubileum att Lufthansa har trafikerat Sverige i 60 år.

Den 20 april 1959 lyfte en Vickers Viscount-flight från Hamburg med destination Stockholm Bromma. Därmed hade Lufthansa invigt sin första svenska direktlinje. Tre år senare, 1962, flyttades trafiken till det nybyggda Stockholm Arlanda Airport - och samma år vigdes för första gången ett svenskt par ombord på Lufthansas flight på väg mot Hamburg. 1970 utökades Lufthansa den svenska trafiken med Göteborg som ny destination. Idag uppmärksammades det med ett jubileum på Arlanda att det tyska flygbolaget har trafikerat Sverige i 60 år.

- Vi vill tacka Lufthansa för de 60 år av svensk-tyska förbindelser som gjort att resenärerna under så lång tid kunnat flyga mellan de båda länderna på ett smidigt sätt. Under 2018 flög över 1,5 miljoner passagerare med Lufthansa från Göteborg och Stockholm, och på Arlanda är Lufthansa det tredje största flygbolaget idag, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

- Vi är stolta över att ha en lång historia av att koppla samman Sverige och Tyskland. Vår första flygning till Stockholm Bromma för 60 år sedan gjordes med ett Vickers-Viscount-flygplan. Sedan 1959 har Lufthansa varit ett pålitligt flygbolag som via våra nav förbinder Sverige med världen. Idag erbjuder Lufthansa 124 turer i veckan mellan de två länderna, vilket motsvarar 20 588 flygstolar. Även i framtiden kommer vi att fortsätta erbjuda våra kunder en premiumservice ombord på våra moderna, mer bränsleeffektiva flygplan, säger Gabriel Leupold, Senior Director Sales Nordic & Baltic Countries på Lufthansa Group.

Lufthansa flyger flera gånger dagligen från de två stora naven Frankfurt och München till Arlanda och Göteborg Landvetter.